Förlossnings Berättelse

Den 16/3 onsdagen låg jag hemma i sängen och såg på tv och tog det lugnt och inväntade att oscar skulle sluta jobbet.
Höll på små tjafsa med oscar över sms för han tyckte inte jag skulle hålla på och ringa till han för han blev nervös varje gång han såg att det var jag som ringde så tänkte att "nä nu ska jag inte prata nå mer med han" (hormonerna).

Men så plötsligt, så kände jag hur det blev helt konstigt där nere, som att nån drog ut en propp ungefär, jätte skum känsla så rusade in på toaletten direkt och kände hur det bara började forsa efter benet, när jag satt där på toaletten så förstod jag att shit vattnet har gått !

Sprang sedan snabbt in till sovrummet och hämtade mobilen och kollade om det hade kommit nå vatten på golvet, tänkte när Benzo var hemma så han inte börjar slicka upp det men det hade bara kommit 2 droppar precis utanför toalett dörren som tur var och sen inne på toan.
Gick tillbaka till toaletten för kände hur det sipprade hela tiden och hade inte nå bra bindor så dom blev ju fulla så snabbt, så ringde till Oscar och berättade att vattnet hade gått och då var klockan 15:45 och han slutade 16:00 så han for direkt hem från jobbet.
Sen kom chocktillståndet så började gråta men lugnade mig efter ett tag, sen satt vi och pratade om att
"ja inom 3 dagar så är vi föräldrar"
Kändes heeelt overkligt, man kunde inte riktigt förstå det att det var dags!


Oscar hade ringt till svärmor och svärfar påvägen hem så kom dom och hämtade Benzo utifall att vi skulle behöva åka in på natten + att dom for och köpte skräpmat för vi hade inte ätit någon middag men hade inte direkt någon aptit till det heller.
Ringde till förlossningen och hon sa att vi skulle äta i lugn och ro och komma in om 2 timmar ungefär.
ca 18:00 så kom vi dit, sattes och göra en CTG kurva, men blev hemskickade igen för och invänta värkarna.


Vi kom hem och gick och la oss ungefär vid 22:00, vaknade upp 00:30 att det små värkte, vilket sedan övergick till lite mer starkare värkar, började andas igenom värkarna när dom kom och började klocka dom, var oregelbundet hela tiden, ringde in till förlossningen vid 03:00 och berättade som det var och hon tyckte att jag skulle fortsätta vara hemma så länge som jag orkade och klarade av det så vandrade här hemma och försökte slappna av.
3 timmar senare, 06:00 så ringde jag in igen för tyckte det började blir jobbigt när man inte har fått sig någon sömn och hade ont.


Så vi for in och lades under en CTG kurva igen, syntes att jag hade lite värkar då och då men inte tillräckligt ofta, hon undersökte och kände hur öppen jag var och då var det ca 4 cm ungefär.
Sen gick hon iväg och pratade med en läkare om var dom tyckte vad som skulles göra, då bestämdes det att hon skulle rycka i livmodertapp halsen så det skulle börjas sättas igång och det var inte skönt ska jag säga!
Sen fick jag gå över till BB avdelningen och hon skrev in oss där för skulle få en sovdos så jag skulle få sova lite grann, så fick den och oscar fick fara hem under tiden.
Fick väl inte allt för mycket sömn, ungefär 4 timmar men var ju bättre än ingenting.
Vaknade 12:00 tror jag det var så ringde på oscar så kom han dit.
Gjordes sedan en ny CTG kurva kring 13:30 och allt såg bra ut som sist.



Efter den hade gjorts så tyckte dom att jag skulle upp och vandra runt på avdelningen fram och tillbaka för att det skulle började sättas igång mer så då var det bara upp och gå vidare.
Kring 16:30 så fick vi gå över till förlossningen för och se hur det låg till, hur öppen man var och sådär och då var jag fortfarande bara öppen ca 4-5 cm !
Trodde inte det var sant när hon sa att det inte var mer för då hade det börjar göra ont men det var bara upp och vandra igen och andas genom varje värk som kom.
Klockan 21:20 så var jag öppen 6cm och då började jag använda lustgasen, gick inte och andas igenom värkar nå mer då.
Var en bra grej det där ska jag säga haha :D
Dom kopplade in värkstimulerade dropp också så värkarna skulle börja dra igång mer och det kändes efter ett tag.


22:50
öppen 7cm - Ökade värkstimulerande droppet
23:25 öppen 8cm - Bad och få EDA, var så himla borta i lustgasen så kände inte ens när han la den.
23:50 öppen 9cm - Ökade värkstimulerande droppet
01:00 öppen 10cm - Äntligen !


01:15
kom krystvärkarna, shit vilken känsla alltså!
Kändes verkligen som att man höll på och skita ner sig, som att man skulle bajsa ut en melon ungefär.
Haha då var det bara och ta i för kung och fosterland, hade inte så starka krystvärkar så var lite jobbigt men efter 20 minuter, 01:35 så kom han äntligen ut !
Gud man kunde inte riktigt förstå att han är här, var så himla lycklig och trött.
Oscar fick klippa av navelsträngen och sen fick han komma upp på mitt bröst och vi bara beundrade honom.


Viktor Karl Oscar
kom till världen 01:35
Vägde 3575 g och 49 cm lång.
Mitt älskade hjärtegull, mamma älskar dig så oändligt mycket !


Oscar
Mitt andra hjärta, vilket stöd du var under hela graviditeten och förlossningen.
Kunde inte ha haft bättre stöd än dig, peppade mig hela tiden och berömde mig när jag andades m.m.
Älskar dig så himla mycket så du inte kan förstå!
Och nu är vi en familj och har så mycket roligt framför oss ! <3


Kommentarer
Postat av: karro (stoffes tant) :)

naawh, jag blir ju tårögd här borta! :)

han tog sig ut till slut lill kotten. Lär nog vara en obeskrivlig känsla då man får se sin lilla "första mötet", shit vilken grej alltså! Men du gjorde det bra mamsen för ut kom han. Åh vad pappsen ska ha varit på hel spänn :) GRATTIS TILL LILLE MANNEN ÄN EN GÅNG OCH LYCKA TILL MED ALLT!!

2011-04-03 @ 00:11:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0